Breaking

Saturday, May 11, 2013

Samakah Syiah Rafidhah & Syiah Zaidiyah?

Umum mengetahui kewujudan fahaman syiah di negara kita dan bahaya syiah khususnya dalam masyarakat Islam. Even, ramai non-muslim menyamakan syiah itu sama dengan Islam kerana 'perwatakan' yang hampir serupa dengan Ahli Sunnah. Tapi, masih ramai yang tidak mengetahui (termasukla Kenit)  yang syiah ini tergolong dalam banyak kategori.

Dan ketika komen dari seorang pembaca post Kenit 'Syiah Bukan Islam' mengenai Syiah Zaidiyah, maka terpanggil la Kenit untuk membuat sedikit 'research' mengenai syiah Zaidiyah yang dikatakan tidak sama dengan syiah Rafidhah. Terima kasih pada adik yang mengomen tadi. Kalu adik tak bangkit pasai syiah Zaidiyah ni, sampai ke tua pun akak tak tahu...hehe.

Aperpun, kembali kepada perbincangan mengenai topik, rupa2nya syiah ini terbahagi kepada banyak kumpulan @ kategori.  Syiah terbahagi kepada;

a) Al-`Adliyah Al-Qadariyah 

b) Jabariyah

c) Imamiah(Rafidhah)

d) Ismailiyah

e) Ja'fariyyah

f)  Zaidiyah

Kebanyakan perbezaan di antara mereka adalah perbalahan tentang jumlah Imam; iaitu perkara terpenting dalam akidah syiah. Dari pernyataan adik tadi mengenai terdapat perbezaan antara syiah Imamiah (Imam 12 belas) dan syiah Zaidiyah, jadi biler Kenit godek2 info mengenainya, maka inilah yang dapat Kenit kongsikan.





Kesimpulannya syiah Zaidiyah termasuk daripada firqah yang terkeluar daripada Ahli Sunnah kerana perbezaannya dengan ahli Sunnah dalam masalah akidah dan kecondongan mereka kepada akidah muktazilah, namun mereka jika dibandingkan dengan Imamiah lebih dekat dengan Ahli Sunnah.

Walaubagaimanapun, mereka tetap dikategorikan sesat oleh para Ulama' Islam kerana berbeza akidah dan furu' mereka. Syiah Zaidiyah kebanyakannya berkembang di Yaman, manakala syiah Imamiah(Rafidhah) berkembang di Iran.



P/S: Semoga kita dan keturunan kita dilindungi Allah dan dijauhkan dari tergolong dalam golongan orang2 yang sesat.

3 comments:

  1. Sama2. ^__^ Saya pun tak tahu juga sblm ni. Izinkan saya kongsi entry ini di dalam fanpage saye ye ^^

    ReplyDelete
  2. salam..nice sharing..sama2 kita mendalami ilmu ALLAH..:-)..

    ReplyDelete

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.