Breaking

Friday, December 19, 2014

Peniaga Restoran Jangan Fikir Untung Je!


Assalamualaikum!


Dalam banyak-banyak restoran yang aku pergi, yang ni paling mengarut aku rasa! Sebelum ni takda isu pun aku makan kat situ, tapi tadi memang aku geleng kepala! Mengarut gini ....! Sebab apa jadi gini? Ni belum GST lagi ... dah GST sok???

Alkisah ... aku bawak anak-anak gi makan kat AmCorp Mall tenghari tadi. Ayahnya dah jaga pagi so time solat Jumaat aku jaga la. Since anak-anak tak makan lagi aku bawa diaorg gi makan kat tempat yang aku pernah gi makan ngan opismate aku dulu.




Lauk budak-budak nasi ngan sup fishball. Dah tu je yang diaorg suka aku ikutkan aje. Sebiji fishball RM0.50 ... dok ada 9 biji dia kira so kena RM4.50 ... ok fine aku tak kisah yang tu.




Ni aku punye ... campur ngan air teh ais lebih kurang RM12 lebih.  Campur ngan anak-anak punye total RM20. Terbeliak mata aku dibuatnya ....!

Aku tak tahu la kalau orang lain fikir harga ni memang biasa atau aku ni yang jenis ketinggalan zaman tentang kira harga makan ni semua. Tapi, truly speaking aku tak pernah jumpa restoran yang caj satu lauk dengan dua harga!

Even kedai mamak tak 'sekejam' ni ... haha! Korang faham maksud caj satu lauk dengan 2 harga?? Maksudnya lauk yang sama tapi dia caj asing-asing apa yang ada dalam lauk tu ...!

Contoh ... lauk asam pedas ikan pari tu. Ikan pari dia caj RM4 ... ok fine. Tapiiiiiiii .... bendi yang dua batang tu pun dia caj??? Padahal dari lauk yang sama ...! What the fish ...??? hahaha. Dua batang bendi tu dia caj lapan posen .... !

Lapan posen je punnnn! Soalnya bukan harganya yang aku pelikkan .... tapi bendi tu pun dia nak caj asing ke???? 

Perlu ke? Wajaq ka?? Sampaikan aku tanya dia balik ...

Aikk ... kak takkan bendi pun kira?? asing-asing ke?

*dia angguk*

bukan ke bendi tu lauk yang sama ngan asam pedas ... takkan kira lain-lain??

kita kira juga .... *sambung tulis kat kertas*

Perghhh! kayo makcik kayo kalu meniaga pesen gini. Apasal makcik tak kira je bawang, halia, daun kesum dan sambal yang makcik guna tuk masak asam pedas tu??

Camni aku pun nak bukak restoran gak la nanti .... nak buat cam makcik tu caj asing-asing dalam satu lauk. Cukup 3 bulan aku boleh masuk dalam senarai orang terkaya di Malaysia ... haha!

Haihhh ... agak-agakla kalau meniaga pun. Jangan cekik duit orang camni ... kalau dah satu lauk tu caj satu lauk je la, naper nak caj asing-asing. Nak untung pun agak-agakla ....!


17 comments:

  1. mak ai, rm20? lepas makan kfc 2 set tu!
    pasni jangan kata kena tuju-tuju pula kalau pelanggan dah kurang ye dak?
    pagi tadi saya baru pegi satu warung yang penuh pelanggan
    saje try sebab wondering juga awat orang ramai, rupanya murah!
    kuih 3 ketul rm1 aje, puas makan pula ditambah dengan sedap
    no wonder orang ramai, bukan sebab pakai ilmu pelaris =)

    ReplyDelete
  2. Mahal gila. Selalu nye lauk cm awak amik tu lbh kurang rm6 je. Melampau. Fisha ball pon kira sebijik2 tamakkkk

    ReplyDelete
  3. gila r untuk sorg mkn thari rm12...fishball kira 50sen? pdhl dlm plastik tu ada bape biji fishball baru bape hinggit..mmg cpt kaya lah mkcik ni....kalo sy pn hangin.

    ReplyDelete
  4. hmmm... melampau tu.. sepatutnya x perlu chargr sayur.. kira sedekah sebenarnya..

    entahlah.. melayu meniaga sentiasa nak kira untung. x nak fikir pelanggan. jika berpatutan x mahal dan sedap.. sure regular customer dia dapat.

    ReplyDelete
  5. mmg mahal tu kak.. kalau lauk camtu bese plg mahal pun 5.50 je kot.. tu pun rasa mcm dah habis mahal. hmm.. tapi tak berkat jgk org yg berniaga ni dorg buat mcm ni..

    ReplyDelete
  6. Nasib sotong tu dia tak kira sepotong-potong tu anim.. mau jadi lapan belas hengget utk pinggan anim tu hahhaaa..

    ReplyDelete
  7. Mak aih, mahal gila. Rasa nya kedai ni tak lama dah la. Nanti kene boikot kalau mahal gila macam ni. Sampai fishball pun kira 50sen satu. Tak boleh terima.

    ReplyDelete
  8. alahai......memang boleh cepat kaya tokeh mcm tu....

    ReplyDelete
  9. Bg saya mahalla rn20 setakat makan camtuh..up sikit duit dah blh makan kfc kot..entahla skang ni makan kat luar mmg mhl la..ramai sgt dh yg komplen.org yg berniaga nasi berlauk cmni mmh untungla sbb derang blh cas ikut suka hati..huhu

    ReplyDelete
  10. Hahaha .. sabar kak ... gelak2 nie baca entry nie hahaha.... tapi seriously la memg mahal la harga 12 ringgit tu.. saya nampak akak ambil sotong, ikan seketul, kangkung, bendi, owh.. kalau saya pemilik kedai, saya cas paling mahal pun rm8 je kot. haha..

    pasnie boikot kedai tu ye kak. biar dia rasa

    ReplyDelete
  11. betul2 mencekik darah ni.Pernah gak kena.

    ReplyDelete
  12. bakpe berkira sangat mak cik? cekik daroh. kalau nani blacklist doh kedai ni. Hahahah :P

    ReplyDelete
  13. huh..dah pernah kena skali kat pandan indah.. port slalu makan..skali entah macam mana 1 day mentibe harga cekik darah.padahal lauk yg biasa kite ambik..bila kite tanya harga betul ke, die jerit kuat2.. macam laa kite tak mampu nk bayar dh makan.. semua org tengok..geram betul..

    ReplyDelete
  14. Masf ye..saya x masak hari hari makan luar...memamg begitulah pengiraannya..ikan pari adalah lauk n bendi adalah sayur...ikan pari rm 4 seketul..itu biasa harga bendi 0.40 pun biasa di shahalam...
    Saya lebih suka makan nasi ayam or masakan panas harga dah tetap...jika tsk sakit ati...harga makanan yang mahal sangat..

    ReplyDelete
  15. tpi kt situ mmg mhl kak.. x berani nk mkn situ...

    ReplyDelete

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.